فنجانك پيوند ملکه زنبورعسل

در بررسي ها مشخص گرديده كه اندازه ي قطر دهانه ته فنجانك ملكه ، نقش مهمي در قبولي فنجانك ها از طرف زنبوران كارگر ايفا مينمايد.

فرمهاي چوبي كه به فرمهاي ساندا ) Zander ) معروفند داراي قطري برابر ٨ ميليمتر ميباشند. با بررسي بر روي شاخونهاي طبيعي مشخص گرديده که وسيعترين بخش شاخون قطر5/9 ميليمتر و انتهاي آن ٩ ميليمتر مي باشد. ما ساليان سال است از فنجانك هايي با اندازه دهانه ٩ ميليمتري استفاده ميكنيم. اين فنجانك ها در عمل، برتري خود را نشان داده و باعث توليد ملكه هاي با جثه بزرگتر شده است ( دكتر وايس در سال ١٩٦٨ اين مساله را مورد بررسي كامل قرارداده و اين نتايج را تائيد نموده است (

نتايج نشان ميدهد كه فرم و قطر فنجانك توليدشده در توليد انبوه ملكه زنبورعسل در شرايط معرفي اوليه به كندوي پرستار حتي مهمتر از سن لارو ميباشد.

در صورتي كه از لاروي كمتر از سن ٢٤ ساعته استفاده كنيد، شما ميتوانيد از ته فنجانك هايي از جنس پلاستيك ( با كيفيت خوب ) استفاده نماييد.پس از هر مرحله استفاده و براي كاربري مجدد، آنها را در آب با درجه حرارت حدود ٤٠ درجه سانتيگراد به مدت ٢٤ ساعت قرار دهيد. آنگاه بوسيله ي يك گوش پاكن سطح داخلي آنها را تميز كرده و مجدداً آنها را بر روي تيرك پيوند قرارداده و مقداري شربت رقيق روي آنها اسپري كنيد. سپس تيرك را به مدت ١٢ ساعت در مجاورت شان كناري زنبورها قرار دهيد.آنگاه ميتوانيد از فنجانك هاي پلاستيكي تميز شده مجدداً استفاده نماييد. ( چنانچه از فنجانكهاي مومي استفاده مي كنيد ماندن تيرك هاي آنان بيشتر از ١٢ ساعت در كلني ميتواند سبب خورده شدن ته فنجانكهاي مومي گردد )

شما ميتوانيد از مومهاي قديمي كه تصفيه شده اند نيز براي ساخت ته فنجانكها استفاده نماييد. ( بنده شخصاً از ته فنجانك هاي پلاستيكي استفاده مينمايم و اگر قرار باشد از موم استفاده كنم ، استفاده از موم تصفيه شده پولك هاي روي شان را ترجيح مي دهم ) طبق نظر دكتر وايس ما نميتوانيم با قراردادن فرمهاي متفاوتي از ته سلولهاي پرورش ملكه، كندوي پرستار را وادار به قبول ته فنجانك ها نماييم و تكرار اين نوع آزمايشات نتيجه اي در بر نخواهد داشت.


    

منبع : کتاب پرورش و اصلاح نژاد کاربردی زنبورعسل - مهندس عطاییان